טבעי לי

איך להתמודד בהצלחה עם התשוקה למתוק

"המתוקים זה סוג של נחמה" אך יש להם גם השפעה שלילית

נכון שאנו אוכלים שאנו רעבים. אולם הרבה פעמים אנו אוכלים מתוך שעמום, היסח דעת או כתוצאה מרגשות שליליים כגון כעס, חרדה ועצב, או כפיצוי על יום מאתגר במיוחד. למרות שהשפעת המתוקים היאא יחסית מועטה, או בדומה לביטוי "עד למנה הבאה…". לפעמים מדובר בסוג של התמכרות, כמו התמכרות לקפה, שוקולד או אפילו גבינה צהובה, צ'דר או מוצרלה לדוגמה המכילים טירמין שגורם להתמכרות וגם עלול לגרום לכאבי ראש ומגרנות לרגישים אליו.

גם המתוקים מהווים אתגר לרבים. מצד אחד הם מהווים נחמה. הם מעלים את רמות האנרגיה ובכך מעניקים סוג של שמחה ומשפרים את מצב הרוח. אך אז נוצרת בעיה: הם אמנם מעלים את רמות הסוכר בדם, אך לאחר כשעתיים באה ירידה חדה ברמת הסוכר בדם, לאחריה מרגישים יותר תשישות ועצבים לעומת ההתחלה. פרטים בכתבה על השפעת הרמות הגבוהות של הסוכר וגם בכתבה על איך אוכל מעובד ומתועש הכולל רמות גבוהות של סוכר דווקא עלול לגרום לעייפות ולכבדות לאחר כשעתיים.

בנוסף, תקופה הקורונה המאופיינת בחוסר ודאות ואי-שקט, ומעלה את מפלס החרדה והלחץ גם מעלה את הצורך במתוק. תשוקה זאת היא חלק בלתי נפרד מהאכילה הרגשית הנפוצה מאוד בזמן הקורונה, פרטים בכתבה.

  • הצעד הראשון הוא להבחין האם מדובר ברעב פיזי או רגשי. פרטים בכתבה. לרוב התשוקה למתוק היא רגשית ומהווה חלק בלתי נפרד מאכילה רגשית, כמפורט בכתבה.
  • הצעד השני הוא להבין את המקור, את השורש הגורם לתשוקה למתוק. אם זה כעס – על מה ולמה כועסים? אם זה עצב – מה מקורו? מה מעציב? נכון שזה מצריך לעצור וגם לפתח מודעות פנימית, אך זה מאוד יעזור להתמודד עם המצב! המתוקים זה סוג של מסך, הם רק שמים מסך רגעי העוזר לשכך את הכאב. אולי לאחר זמן מה השפעתם מתפוגגת והכאב יחזור אם לא נתמודד איתו בנחישות, באהבה ובחמלה.

החלק הראשון, השני וגם השלישי העוסקים בדרכים להתמודד עם רגשות שליליים יכולים לעזור רבות גם להתמודד עם התשוקה למתוק.

  • ג'ימנמה – או בשמו המקצועי Gymnema sylvestre הוא צמח מרפא העוזר להפחית את התשוקה למתוק. בנוסף הוא עוזר להפחית את רמות הסוכר בדם וגם מפחית תיאבון – ובכך הוא מעודד הרזיה. בזמני התשוקה למתוק אפשר לטפטף כ- 20 טיפות ממנו על הלשון כמה פעמים ביום. אפשר לשלב את הג'ימנמה עם צמחים נוספים כדי להתמודד עם התופעה וגם לאזן את מערכת העצבים ביחד עם יתר מערכות הגוף. לשם כך יש לפנות לנטורופת מוסמך שיוכל להמליץ על צמחי מרפא שיעזרו להגיע לאיזון הדרוש בהתאם למצב האישי של כל מטופל.
  • פרחי באך – גם מאוד עוזרים להגיע לאיזון ולרגיעה. פרטים בסדרת הכתבות.
  • רסקיו רמדי – פורמלת ההצלה של ד"ר באך עוזרת מאוד במצבי לחץ וחרדה. במקום לאכול נסו את הרסקיו רמדי העוזר לרגיעה וגם להגיע לשורש הבעיה. פרטים בכתבה.
  • גם מטענים שליליים כמו רגשות לא פתורים מהעבר יכולים לגרום להגביר את החשק למתוק כנחמה ופיצוי. קראו את הכתבה הכוללת דרכים מעשיות העוזרות להתמודד עם כך.
  • לנסות מתוקים בריאים – נכון ששוקולד הוא נפוץ, אך יש גם מתוקים בריאים כגון תמרים או אפילו בננה מעלה את רמות האנרגיה ויכולה לשמח. החלק הראשון וגם השני על בריאים ומתוקים אכן מתמקד בילדים, אך כולל רעיונות קלים וברי ביצוע המתאימים גם למבוגרים!
  • פתרון נוסף הוא לא לקנות מתוקים לבית – בהרבה בתים יש מגירה של מתוקים, או אפילו ארון מתוקים, כך שהפיתוי הוא גדול והמבחר בהתאם. ברגע שפשוט לא יהיה מתוק בבית, או שצריך יהיה לצאת לסופר או לקיוסק היקר כדי לקבל את "המנה" הדרושה יכול למנוע את האכילה או שנעדיף לאכול את האוכל הבריא יותר שנמצא בבית (בתקווה שהוא אכן שם 😊) מאשר לצאת החוצה.
  • אם קשה לכם לעשות את השינוי הזה, החלק הראשון, השני וגם השלישי המתמקדים באיך לחולל שינוים חיוביים ואיך להגביר מוטיבציה לשינוי יעזור לכם!
  • תזונה בריאה ומאוזנת לאורח היום כגון התזונה הים תיכונית או התזונה הנטורופתית בנוסף לפעילות גופנית משפרות את תפקוד כל מערכות הגוף וחיוניות כדי לשמור על מצב רוח טוב ואז אין את התשוקה למתוק, או שעוצמתה יורדת. נסו זאת ותיווכחו בעצמכם!

זכרו שרמות גבוהות של סוכר מעלות סיכון למחלות לב וכלי דם כגון יתר לחץ דם, שלא לדבר על סכרת, כפי שהוכיח הקרדיולוג האמריקאי המוביל ד"ר דין אורניש ומפורט בכתבה. לכן אם אתם רוצים ליהנות מבריאות ואיכות חיים אז כדאי להתמודד עם התשוקה למתוק.

בהצלחה רבה מכל הלב!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה בריאה וחשיבה חיובית

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
סגירה
Back to top button
סגירה
סגירה