טבעי לי

אז איך לבחור דיאטה מתאימה?

יש שפע של דיאטות והבחירה מאתגרת. יש דגשים שנבדקו מדעית העוזרים בבחירה

כל כמה זמן דיאטה חדשה עולה לכותרות ונהיית אופנית וטרנדית. דיאטות כגון אטקינס (בה כמעט ולא אוכלים פחמימות), תזונת פליאו (המנסה להידמות לתזונת האדם הקדמון) ותזונה המותאמת לסוג הדם הן רק דוגמאות מעטות לטרנדים שבאים – אך גם חולפים.

אז איך לבחור את הדיאטה המתאימה עבורי:

  1. חשוב לבחור תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים בנוסף לוויטמינים ומינרלים. כל אבות המזון נחוצים לתפקוד תקין של מערכות הגוף. פחמימות מתפרקות לגלוקוז בגוף ומעניקות לו אנרגיה חיונית. החלבונים חשובים בבניית תאי הגוף, והשומנים גם מאוד חשובים בתהליך ייצור ההורמונים בגוף. בנוסף, מחסור בוויטמינים ומינרלים גם ישפיע לרעה: למשל מחסור בוויטמין C עלול להשפיע על מערכת החיסון ומחסור בוויטמיני B עלול לפגוע במערכת העצבים, בין היתר. פירות טריים למשל כוללים שפע של ויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף.   לכן חשוב לבחור בדיאטה הכוללת את כל אבות המזון – חוסר באחד מהם עלול לגרום לנזקים בטווח הארוך, חלילה.
  2. דיאטה שאפשר להתמיד בה לאורך זמן –דיאטה המושתת על ספירה קפדנית של קלוריות, או על מספר מעט של קלוריות באופן יומי, אזי רוב הסיכויים שהיא תסתיים בכישלון.  הכתבה על מדוע לא לספור קלוריות מפרטת מדוע ספירת הקלוריות גורמת להתעסקות מתמשכת באוכל הגובלת באובססיביות ומצריכה מחשבה ומשאבים יקרים כמו זמן. כאשר בוחרים במזונות בריאים כגון אלו המצויים בשפע בתזונה הים תיכונית או הדיאטה הנטורופתית אז כבר אין צורך "להשתעבד" לספירת הקלוריות.
  3. דיאטה קיצונית שמפחיתים בה משקל רב בזמן קצר – נכון, זה מאוד מפתה וקוסם, אך דיאטות בהן מפחיתים קילוגרמים רבים בזמן קצר הם דיאטות לא מאוזנת. הן מונעות מהגוף את אבות המזון המוזכרים, ולאחר זמן הגוף נכנס לסוג של "מגננה" ונעצרת הירידה כדי הגוף מרגיש שהוא "במתקפה". הוא אינו יודע מתי יגיע מזון ולכן הוא מנסה להגן על האיברים החיוניים כגון המוח ויעשה הכל כדי שמור על "אספקה" סדירה של אנרגיה אליהם. בסיום הדיאטה הגוף יפצה את עצמו, יעלה את המשקל ולפעמים אפילו "בריבית" – כלומר, במשקל גבוה יותר. דיאטות קיצוניות אף יגרמו לתחושת רעב שרק תעלה רגשות שליליות כגון כעס ועצבים ואף לאכילה רגשית. לכן עדיף להימנע מדיאטות אלו. נכון שזה פחות מושך, אך דיאטה בריאה ומאוזנת שמרזים בה בערך קילו אחד בשבוע תביא לירידה מצטברת של 4 ק"ג בחודש, 8 ק"ג בחודשיים וכן הלאה. בדיאטה זאת הגוף מתרגל יותר לשינויים במשקל והוא לא חווה זאת כצעדים דרסטיים או "מלחמה". לכן, בסופו של דבר, ירידה מתונה במשקל אך לאורך זמן יותר בריאה לגוף, וכן יש יותר סיכויים שנתמיד בה בהנאה ולא נעלה את הק"ג בחזרה.
  4. דיאטה המתייחסת לתזונה כחלק מאורח חיים בריא – חשוב להבין שתזונה בריאה היא טעימה, מזינה, עשירה בטעמים ומגוונת באפשרויות, והיא לכל החיים. ברגע שנחזור לאכול פחמימות ריקות כמו פיצות, בורקסים, קרואסונים ומאפים אחרים בכמויות גבוהות אז העלייה במשקל תחזור בהתאם. לעומת זאת, אם נאכל טוב ובריא 80%-90% ויהיו לנו "מעידות" רק בשאר הזמן אז המשקל וגם בריאותנו יישארו תקינים.

בנוסף לתזונה, אורח חיים בריא כולל פעילות גופנית, הרפיה ושחרור מתחים וכן אהבה ותמיכה. פרטים בכתבה על ד"ר דין אורניש, הקרדיולוג האמריקאי שפיתח מודל העוזר למנוע ואף לטפל במחלות לב וכלי דם. אורח חיים בריא כולל גם רגשות חיוביים כגון הנאה, אושר, שמחה הגשמה ומימוש.

  • דיאטה הכוללת מזונות בריאים ולא מזונות מעובדים –יישנן מוצרים דלי קלוריות כגון משקאות מוגזים ללא קלוריות, ממתיקים כמו סוכרזית, או שלגונים או קרטיבים דלי קלוריות או ללא סוכר. נכון שהם מופחתי קלוריות אך תחליפי הסוכר שהם כוללים הם גם לא בריאים ואף עלולים להזיק לגוף בכמויות גבוהות. בנוסף, מוצרים אלו כוללים צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים שהדבר האחרון שהם מוסיפים זה בריאות!

יש לזכור אוכל מעובד ומתועש עלול לגרם לתחושת עייפות וכבדות, פרטים בכתבה.

אם יש לכם תפיסה שלילית או "דעה קדומה" על אוכל בריא אז קראו את הכתבה על כך.

מוזמנים גם לקרוא את החלק הראשון וגם השני על איך לשבור את מעגל ההשמנה שגם כוללת מידע חשוב שיעזור בבחירת הדיאטה המתאימה.

בהצלחה רבה מכל הלב!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה בריאה וחשיבה חיובית

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה