טבעי לי

על הספירה והסבל – מדוע לא כדאי לספור קלוריות

האם ספירת קלוריות באמת עוזרת לרדת במשקל – או שיש לה השפעה הפוכה?

העיקרון הבסיסי בהרזיה הוא שכמות הקלוריות הנכנסת לגוף היא קטנה מכמות הקלוריות שהגוף מוציא ביום. נתחיל בכך שלפני שסופרים קלוריות חשוב מאוד לעשות פעילות גופנית שיש לה יתרונות רבים והיא משפיעה לטובה על כך מערכות הגוף. זה המפתח להרזיה מכיוון שכך הגוף "שורף" קלוריות: הקלוריות הופכות לאנרגיה זמינה המנוצלת על ידי הגוף ופחות מצטברים בו עודפים ההופכים לשומנים. פרטים בכתבה.

הרבה אנשים המנסים לספור קלוריות חווים רגשות שליליים כגון תסכול וכעס. יש לכך סיבות רבות:

  1. מודעות שלילית לאוכל – ספירת הקלוריות מעלה את המודעות לאוכל. מצד אחד – זה מעולה. מצד שני – מדובר במודעות שלילית מכיוון שלא מסתכלים על האנרגיה, הכוח והוויטמינים והמינרלים החיוניים שצורכים, אלא מסתכלים רק על הערך הקלורי, וזה חבל. האוכל מעניק לנו כל כך הרבה מרכיבים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף – וכאשר מסתכלים רק על הקלוריות מסתכלים רק על פן אחד שלו. האוכל עלול להיחשב כסוג של "אויב" הגורם להשמנה – במקום לחשוב עליו "כידיד" שיכול להעשיר את הבריאות.
  2. התמקדות יתר באוכל – ספירת הקלוריות גורמת לתשומת לב רבה באוכל. כאשר תשומת הלב היא רבה מידי היא יכולה לפגוע בדברים אחרים, למשל: עיסוק בספירת קלוריות במקום לעבוד או ללמוד.  ה
  3. עלולות להוביל להפרעות אכילה – עצם ספירת הקלוריות וההתעסקות עם האוכל עלולה להוביל להפרעות אכילה. בנימה אישית, אני זוכרת שכאשר במסגרת לימודי הנטורופתיה למדתי את הקורס "פסיכופתולוגיה" והגענו לחלק שעסק בהפרעות אכילה ופירט גם על אנורקסיה ובולימיה הפכתי להיות יותר מודעות לאוכל ולחשוב עליו גם הרבה מעבר לארוחות. האוכל התחיל להעסיק אותי לאורך היום – ואז החלטתי להפסיק את ההתעסקות עם האוכל באופן מודע, וזה עזר.
  4. ספירת הקלוריות יכולה להעצים מחשבות מטרידות – בגלל העיסוק המוגבר בספירה. אם כל הזמן עסוקים בספירת הקלוריות זה עלול להטריד ואפילו לפגוע בשאר תחומי החיים. אם יש לכם נטייה למחשבות מטרידות או טורדניות – קראו את החלק הראשון וגם השני של הכתבה העוסקת בכך.
  5. לעודד כפייתיות – אנשים עם נטייה לאובססיביות ולכפייתיות או בשמה הפסיכולוגי- OCD  Obsessive Completive Disorder עלולים להקצין את ספירת הקלוריות והספירה עלולה להחמיר את מצבם.
  6. לגרום לתחושת כישלון רגשות שליליים– כאשר מקבלים על עצמינו דיאטה נוקשה הכוללת מספר קלוריות נמוך יחסית או מצריכה חישוב מתמיד של קלוריות זה הופך להיות למוקד החיים. כאשר לא עומדים בדיאטה הנוקשה, או לאחר ניסיונות שלא צלחו בהתאם לציפיות – אז זה עלול להעצים את תחושת הכישלון ואף להוריד את הביטחון העצמי ולהעצים רגשי נחיתות. רוב הסיכויים שזה יגרום לרגשות שליליים כגון כעס עצמי שרק יעצימו ביקורת, שפיטה והלקאה עצמית.
  7. מחקרים מראים שכאשר לא מצליחים לעמוד בספירת הקלוריות או בדיאטה נוקשה, לא רק שחוזרים לאכול כרגיל אלא להיפך: אוכלים יותר כי זאת הדרך של הגוף לפצות את עצמו על מה שלא קיבל בזמן הדיאטה. לכן לפעמים אחרי שבירת הדיאטה והפסקת הספירה אז "הרסן נפתח" ודווקא עולים במשקל ואף עלולים להעלות מעבר למשקל ההתחלתי שהיה לפני הדיאטה או תחילת הספירה.
  8. הירידה ואז העלייה החדה במשקל גורמת לאפקט "יויו" בגוף מה שעלול לפגוע באיזון הטבעי שלו שנקרא בשפה המקצועית "הומואוסטזיס". הגוף לא יודע מתי יקבל אוכל מזין באופן קבוע ולכן הוא עלול להיכנס למגננה ודווקא להגן על השומנים החיוניים לו – דבר שיאט את תהליך ההרזיה.

כאשר ספירת הקלוריות באה על חשבון רגשות חיוביים כמו הנאה ושמחה זה הזמן לעצור ולחשוב: "בשביל מה אני מענה את עצמי?", "זה שווה את הסבל?" "איך זה ישפיע עלי בטווח הארוך?"

לכן במקום לספור קלוריות עדיף לבחור בדיאטה בריאה ומאוזנת הכוללת את כל אבות המזון כגון התזונה הים תיכונית העשירה במזון מהצומח כגון פירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות ומעטה במזון מהחי כגון בשר, עוף ומוצרי חלב. תזונה זו בריאה ומאוזנת, מביאה להורדת המשקל ואף מונעת מחלות כגון סכרת, טרשת עורקים ויתר לחץ דם. לכן היא מומלצת בטווח הקצר וגם הארוך. פרטים בכתבה על התזונה הים התיכונית וגם בכתבה על מחקר 7 הארצות – המחקר הבינלאומי המקיף הממליץ עליה.

הכתבה הבאה תעסוק באיך לבחור את התזונה המתאימה לך.

בהצלחה רבה!

אני מאמינה בכם ובכן!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה בריאה וחשיבה חיובית

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה