טבעי לי

על עכברים ואנשים – איך לעצור את המרדף המתמשך ולהשיג את האושר. חלק ראשון

הרבה פעמים אנו חושבים שאם נשיג משהו או נעשה פעולה מסוימת – אז נהיה שמחים, מאושרים ועולמינו יהיה טוב יותר. האם זה באמת נכון?

אילו מהמשפטים הבאים הכי מוכרים לכם?

  • "אם ארזה ב- 10 ק"ג אז אמצא זוגיות ביותר קלות"
  • ·        "אם אהיה רזה יותר – בעלי יימשך אלי יותר ויאהב אותי יותר"
  • ·        "כשיהיה לי גוף חטוב מחדר כושר אז בעבודה יסתכלו עלי בהערצה ויכבדו אותי יותר"
  • ·        "כשאשיג את הקידום בעבודה אז אהיה יותר בטוח בעצמי"
  • ·        "כשאקנה את המכונית החדשה אז אהיה שמח ויהיה לי טוב"

נכון שיש יתרונות רבים בלהיות במשקל גוף תקין. מחקרים בינלאומיים רבים כגון מחקר 7 הארצות ומחקר סין הוכיחו את הקשר הישיר בין תזונה לא בריאה, עודף משקל ומחלות רבות כגון סכרת, טרשת עורקים ויתר לחץ דם. ככול שנהיה יותר רזים אז סביר להניח שנהיה יותר בריאים – כמובן עד לגבול מסוים. ברגע שמתחילים לפתח הפרעת אכילה ואף להגיע לאנורקסיה או בולימיה זה עלול להוביל לתת-משקל המשפיע לרעה על כל מערכות הגוף, עלול להביא לקריסתן ואף לגרום למוות, חלילה. לכן המטרה היא להיות במשקל תקין ובריא בהתאם למבנה גופינו.

מדענים רבים ניסו למצוא את הנוסחה למשקל תקין. אחת מהנוסחאות הפופולאריות היום לחשב זאת נקראת BMI = Body Max Index ומחשבים אותה ע"י: משקל לחלק לגובה בריבוע. כלומר: אם המשקל הוא 60 ק"ג, והגובה הוא 1.60 מ' אז מחשבים 60 חלקי (1.60X1.60). אפשר להשוות את התוצאה המתקבלת בקטגוריות שנקבעו לשם כך ולפי זה לדעת אם אני בתת משקל, משקל תקין, עודף משקל או השמנת יתר גבוהה (obesity). יש לציין שנוסחה זאת לא מתייחסת להבדלים בין גברים לנשים, בגילאים השונים ואם רוב הק"ג הם שומן או שריר. לכן כדאי להסתמך גם על דרכים אחרות למציאת המשקל התקין לכם בהתאם למבנה גוף ולגיל. אפשר למצוא מגוון מחשבוני BMI אונליין שיעזרו לכם בחישוב.

יש לציין שחשוב להיות במשקל גוף תקין בשביל עצמינו! בשביל לזכות באיכות חיים ובאריכות ימים. כדי שתהיה לנו חיוניות ואנרגיה להמשיך לעשות, וכן, גם לתת ולעזור לאחרים. כדי שנוכל להרגיש טוב עם עצמינו ועם גופינו. אם הסיבה שלנו היא מבפנים, אז סביר להניח שיהיה לנו יותר קל להתמיד בתזונה מאוזנת ובריאה כמו התזונה הים תיכונית או התזונה הנטורופתית. אז תהיה לנו את המוטיבציה והדחף לשנות את חיינו לטובה. קראו את החלק הראשון, השני וגם השלישי בסדרת הכתבות על איך לחולל שינויים ולהגביר מוטיבציה כדי לקבל רעיונות מעשיים.

לעומת זאת, אם אנו רוצים להרזות כדי לרצות אחרים, כדי להשיג משהו או מישהו – אז סביר להניח שפחות נצליח לשמור על משקל מאוזן ותזונה בריאה. כאשר הסיבה היא מחוץ לנו, אנו לא באמת ובתמים נהיה מחויבים למטרה. כך גם לגבי מטרות חומריות: קניית המכונית החדשה תשמח למשך שבוע, חודש או חצי שנה. לאחר מכן – נרצה ריגוש אחר ומטרה אחרת. או אדם השואף להרוויח 10,000 ₪ בחודש ומשיג זאת מרגיש בהתחלה מעולה. לאחר שנה או יותר הוא כבר ירצה להרוויח 15,000 ₪ אם לא יותר…  לכן המטרה היא לא לרדוף כל פעם אחרי יעד חומרי ולחשוב שהשגת היעד תביא שמחה לתמיד. כן חשוב להציב מטרות ויעדים כי כך מתפתחים, גדלים, לומדים בחומריות אך גם הנשמה מתפתחת, גדלה ולומדת בהתאם. אולם המטרות צריכות להיות ריאליות, תוך כדי שהן מוציאות אותנו מאזור הנוחות שלנו ומפתחות אותנו, אך רצוי גם שהם יכללו גם מטרות אלטרואיסטיות כגון: עזרה לזולת, התנדבות וגם להיות חלק מקהילה תומכת. פרטים בכתבה.

הכתבה הבאה תעסוק בעניין של החלטה ובחירה – ותעזור לכם בדרכם ודרכן!

בהצלחה רבה!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה בריאה וחשיבה חיובית

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה