טבעי לי

דרכי התמודדות עם טראומה – חלק ראשון

טראומה יכולה להשפיע על חיינו למשך זמן ארוך, לעיתים גם שנים – אם לא מטפלים בה ומתמודדים איתה. גם תקופת הקורונה עלולה לגרום לטראומה וחרדה

גורמים לטראומה

טראומה יכולה לנבוע מאירוע קשה כמו פיגוע או תאונה. היא יכולה להיגרם ממוות או עזיבה של אדם קרוב. היא גם יכולה להיגרם על רקע מיני כגון אונס או התעללות מינית. טראומה גם יכולה לנבוע מאלימות מילולית או פיזית, ולתת את אותותיה לאורך זמן – גם אם נגיד לעצמינו שהתגברנו עליה.

גם פוסט טראומה, למשל הלם קרב, היא תופעה פסיכולוגית מוכרת ידועה ודורשת טיפול.

אפילו תקופת הקורונה, המאופיינת בלחץ, מתח, חוסר ודאות ושינויים רבים עלולה לגרום לטראומה.

תופעות הטראומה

הטראומה משפיעה על כל אדם באופן שונה. למשל אישה שחוותה בילדותה התעללות מינית עלולה להיות קרירה מינית או להימנע מיחסי אישות כדי להימנע מהזיכרון העולה של הטראומה. היא גם עלולה לפתח קנדידה, או דלקות חוזרות בדרכי השתן שייתנו לה "תירוץ" ו- "סיבה הגיונית" להימנע מיחסי אישות.

דוגמה נוספת היא אישה שהייתה בפיגוע טרור ולאחר מכן חלתה בפיברומיאלגיה, מחלה שתסמיניה הם כאבים בגוף ללא ממצא דלקתי ושהרפואה המודרנית לא מבינה את מקורה.

חשוב להבין שהטראומות גורמות ומשאירות צלקות נפשיות, שאם לא מטפלים בהן, הן משפיעות גם על הגוף. הנפש זה השורש, המקור, ומומלץ להקשיב לה ולטפל בטראומה, ויפה שעה אחת קודם. זה ימנע התפשטות הטראומה לגוף בשלבים הבאים. חישבו על כדור שלג, שככול שהזמן עובר הוא מתגלגל יותר, צובר יותר שלג, יותר עוצמה, גדל וגדל…

לעיתים הטראומה יכולה גם לגרום לתפקוד חלקי או אפילו חוסר תפקוד עקב השפעתה המשתקת. היא יכולה לפגוע קשות בביטחון העצמי וגם בדימוי הגוף.

שתיקה – לעיתים הטראומה מלווה בשתיקה. לא רוצים לספר שאף אחד יידע מה קרה. עלולה להיווצר תחושת בושה פנימית. השתיקה גורמת להחמרת המצב כי היא רק מגדילה את עוצמת כדור השלג, ורק מלבה את האש השורפת.

אשמה – לעיתים גם ניקח את האשמה עלינו: "הייתי צריכה להיות יותר זהירה", "מגיע לי", "אני אשם", "התנהגתי לא בסדר ולכן זה קרה". במקרה זה חשוב מאוד לדעת שזאת לא האשמה שלך! זה חלק מהותי מתהליך הקבלה העצמית וההחלמה.

רגשות שליליים שעלולים לגרום להלקאה עצמית והסתגרות – כל זאת עלול לגרום לרגשות שלילים כגון כעס, תסכול, עצב ואפילו דיכאון וחרדה. הרגשות יכולת לגרום להלקאה עצמית ושנאה עצמית, העלולות לגרום להסתגרות או הימנעות ממצבים חברתיים. הרגשות השליליים הללו יכולים לגרום גם לאכילה רגשית ולהתנהגות לא בריאה שבסוף עלולה להיות בעוכרינו. כמפורט בכתבה על אכילה רגשית.

דרכי התמודדות עם הטראומה

  • להכיר בעובדה שיש בעיה, שיש טראומה ושהיא משפיעה עלינו, סביר להניח לרעה. הרבה פעמים אנו מדחיקים ומכחישים את הטראומה מכיוון שכל כל קשה לנו להתמודד איתה. יותר קל להתעלם ממנה, או להגיד "הכל בסדר" – כשהכול בעצם לא בסדר. הבנה ומודעות הם חצי מהדרך לפתרון והקלה. הרי אם משהו רדום – איך נטפל בו? אך כאשר מודעים אליו – זה כבר צעד משמעותי בדרך הנכונה.
  • לספר עליה – שתפו את הטראומה עם בן משפחה, חבר או חברה קרובים. גם אם חלפו שנים, גם אם לפי דעתכם לא מדובר ב- "סוף העולם". כאשר הטראומה "תקועה" בזיכרון, אם זה בתת-מודע או מודע, אחת מהדרכים היא לספר ולדבר עליה. למשל מישהי שחוותה אונס מדברת על מה שקרה ומשתפת אחרות על מנת לעודד אותן לדבר ולקבל עזרה. כך גם האישה מתמודדת עם העבר וגם עוזרת לאחרות. כאשר משחררים את ההדחקה אז משהו בגוף גם נפתח ומשתחרר. לפעמים יותר קל לפרוץ את מחסום השתיקה והבושה עם מישהו שמכיר, סומכים עליו ובוטחים בו.
  • החלק הראשון, השני וגם השלישי העוסקים בהתמודדות עם רגשות שליליים יעזרו לכם להתמודד עם אותם רגשות הצפים בעקבות הטראומה.
  • החלק הראשון וגם השני המתמקדים בהעלאת דימוי הגוף ועוזרים ליצור דימוי גוף חיובי יכולים לעזור לכם אם הטראומה פוגעת בכך. אך עדיין צריך לטפל בטראומה עצמה מכיוון שהיא השורש והגורם לדימוי גוף הנמוך.

החלק הבא יפרט דרכים נוספות להתמודד עם טראומה. נכון, זה מאתגר ודורש הרבה תעצומות נפש אך אפשרי! עדיף להתמודד עם הטראומה סוף-סוף כדי להגיע להקלה ואפילו שמחה!

בהצלחה רבה! אני מאמינה בכם ובכן!

נועה רול מתמחה בנטורופתיה נשית מותאמת אישית וגם בחשיבה חיובית.

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה