טבעי לי

לחץ – תנו לו לצאת: על הרפיה ושחרור מתחים וכעסים. חלק ראשון

רגשות שליליים עלולים להשפיע עלינו לרעה. נסו דרכים להתמודד איתם בהצלחה!

ד"ר דין אורניש הוא קרדיולוג אמריקאי מוביל שבמשך 30 שנה טיפל באלפי חולים ופיתח מודל לאורח חיים בריא. פרטים בכתבה עליו וגם בכתבה על חשיבות הקהילה והקבוצה.

הנדבך הרביעי שד"ר דין אורניש מציין הוא הרפיה ושחרור ממתחים. הוכח מדעית שמתח ולחץ, בנוסף לחרדה, אי-שקט וחוסר ודאות הם גורמי סיכון למחלות רבות כגון לחץ דם גבוה, וגם מחלישים את מערכת החיסון ולכן הגוף נהיה יותר פגיע וחשוף לחדירת זיהומים או גורמים זרים מקורונה ועד לשפעת וגם יכול להתמודד עימם בפחות הצלחה.

לכל אחד יש את הדרך בה הוא נרגע. מאוד חשוב שכל אחד יכיר את עצמו, את חולשותיו אך גם את יתרונותיו. אחד מהיתרונות הגדולים הוא לדעת לא להיכנס למצבים ולרגשות שלילים כגון לחץ וחרדה, או לפחות להפחית את תדירותם וגם עוצמתם. אך אם אתם מרגישים שסף הלחץ, הכעס או החרדה מתחילים להעלות זה הזמן לעצור ולעשות את הדבר שהכי מרגיע וממקד אתכם.

בנוסף, רגשות שליליים אלו עלולים להוביל לאכילה רגשית ואפילו לעצב, דכדוך או דכאון אם מתעצמים ולא מטופלים כראוי ובזמן. לכן אם מרגישים שאתם נהיים עצבניים, עומדים לצעוק או כבר צועקים, או תוקף אתכם דחף אכילה או שכבר התחלתם לאכול, זה הזמן לעצור. לנשום. ולבחור אחת או יותר מהשיטות המצוינות בסדרת הכתבות כדי להירגע. השיטה הראשונה היא פעילות גופנית.

  • פעילות גופנית – אם היה לכם יום קשה ומתסכל במשרד, וודאו שתמיד יש לכם נעלי ספורט ברכב או במשרד. אם תצליחו לעשות הליכה מהירה בפארק ירוק, טיילת או קרוב לים לפני החזרה הביתה, או אפילו בשכונה ליד הבית, אזי המיקום עצמו יעזור לכם לשנות את האוירה, ירגיע אתכם, והפעילות הגופנית תעזור להפריש את הורמון הדופמין המשפר רבות את מצב הרוח ומיטיב עם מערכת העצבים ושאר מערכות הגוף.

אם אתם עובדים מהבית, או חייבים לחזור הביתה ישר אחרי העבודה, אז מצאו לכם זמן לעשות פעילות גופנית בערב כשאתם מתפנים. אפשר עדיין לצאת להליכה עם חברה או בן זוג ואז לשתף ולפרוק את הכעסים גם בשיחה במהלך הפעילות הגופנית.

אם אין אפשרות לכך, אפשרלמצוא באינטרנט מגוון סרטונים באורכים שונים ואפילו 30 דקות בהם תוכלו לעשות פעילות גופנית בבית אירובי, פילאטיס ויוגה. כך תוכלו לעשות פעילות גופנית בבית בזמן שנוח לכם, ולפרוק את המתחים שצברתם במהלך היום.

מומלץ לנסות שני סוגים של פעילות גופנית:

  1. פעילות גופנית ממריצה – כגון קיק בוקס או אירובי. בנימה אישית: אני זוכרת את הימים שאחרי יום עבודה מלחיץ ומתסכל הייתי מדמיינת את ראש האדם שהכי עצבן אותי באותו היום ומכלה את זעמי על שק האגרוף! הייתי מוציאה את כל הכעס, עצבים ועצב על שק האגרוף ויוצאת מהשיעור יותר שקטה ורגועה לאחר הפורקן הרגשי. אם אין אפשרות ללכת לחדר כושר או מכון ספורט לשיעור קיק-בוקס אז אפשר לתלות שק כזה בבית ולפרוק את הזעם כל פעם שצריך. זה פתרון טוב גם למי שעובד מהבית… יש גם סרטוני אגרוף וקיק בוקס באינטרנט שאפשר לשאוב מהם השראה. אירובי או HIIT הם גם פעילות ממריצות שמעלות את הדופק, ממריצות את זרימת הדם, משפרות את תפקוד מערכות הגוף כולל מערכת העצבים ואם אתם מוציאים הרבה אנרגיה בהם, כולל אנרגיה שלילית, אז תהיו יותר רגועים לאחריהם.
  2. פעילות גופנית מרגיעה – בסגנון פילאטיס, יוגה, טאי ציי או פלדנקרייז. פעילות כזאת מעודדת נשימה נכונה שהיא בעצמה עוזרת להרגיע. הגוף פורק מתחים וכעסים גם בפעילות זאת – אם אתם אוהבים אותה ואם היא מתאימה למצב רוחכם. גילוי נאות: לפעמים מרוב הרוגע של היוגה הייתה יוצאת יותר עצבנית מהשיעור או אפילו יוצאת באמצע השיעור, כי הייתי צריכה להוציא אנרגיה ולפרוק כעסים שהצטברו ורק לאחר מכן להירגע. והיו פעמים שהפילאטיס עשה את עבודתו נאמנה ויצאתי ממנו יותר רגועה. הכי חשוב להקשיב לעצמכם, להבין מה יעשה לכם טוב, ולעשות אותו באופן המיטיב.

היתרונות של פעילות גופנית חשובים גם אם אנו לא במתח או עצבים, כמצוין בכתבה.

הכתבות הבאות יפרטו שיטות נוספות שיעזרו לכם להתמודד עם לחץ, מתח ורגשות שליליים נוספים.

בהצלחה רבה! אני מאמינה בכם!

נועה רול מתמחה בנטורופתיה נשית מותאמת אישית וגם בחשיבה חיובית. בוגרת מכון וינגייט

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה