טבעי לי

תזונה לגילאי 50 פלוס – חלק ראשון

הבריאות היא בידיים שלכם. תזונה היא דרך חשובה, יעילה ומהנה להשיג איכות חיים ואריכות ימים

תזונה היא נדבך חשוב בחיינו, בכל גיל ובכל שלב. אם נשווה את הגוף לגינה, אלו הם המים שאני משקים את הגינה. המים יכולים להיות נקיים כפי שמאופיינת תזונה בריאה, טעימה העשירה בכל אבות המזון, או מים עכורים כפי שמאופיינת תזונה לא בריאה שבבסיסה עומד אוכל מטוגן, מעובד ומתועש.

תזונה היא "הדלק" המניע אותנו. היא יכולה לתת לנו עוד כוח, מרץ ואנרגיה. לדוגמה: יש היגיון לכך שהבננה מכונה "פצצת אנרגיה צהובה" מכיוון שיש בה ברזל, סידן ואפילו חומצה פולית (B9). זכינו וארץ ישראל התברכה בשפע של בננות, במיוחד בתקופה זו של השנה, שניתן להשיג ברוב הסופרים והמכולת במחיר טוב. מומלץ מאוד לאכול שתי בננות טריות ביום, להנות מפרוקטוז (סוכר פירות) שנספג מהר בדם ומעלה את רמת האנרגיה. זהו חטיף מהטבע שהרבה  יותר בריא מחטיפים מעובדים הכוללים רמות גבוהות של סוכר ושומן רווי.

לעומת זאת, מזונות כגון בורקסים, מלאווח ופיצה הם דוגמה למזונות המשולים ל- "דלק שלילי" מכיוון שהם בעלי אידנקס גליקמי גבוה. כלומר: מעלים את רמות הסוכר בדם באופן חד וכך אנו חשים יותר אנרגיה ומרץ. אך כשעתיים לאחר אכילתם רמת הסוכר בדם יורדת באופן חד לרמה כמעט יותר נמוכה, ואז אנו עלולים לחוש יותר עייפים ורעבים ממה שהרגשנו לפני אכילת המזונות האלו. כדאי לקרוא את הכתבה המפרטת יותר על האינדקס הגליקמי שקשור גם לטרום-סכרת וסכרת.

משרד הבריאות ממליץ על התזונה הים תיכונית כתזונה בריאה ומאוזנת. תזונה זו הוכחה במחקר בינלאומי מקיף בשם "מחקר 7 הארצות". פרטים על המחקר בכתבה.

התזונה הים תיכונית כוללת בעיקרה:

80% מזון מהצומח – כגון פירות וירקות טריים, דגנים מלאים (כגון חיטה מלאה ואורז מלא), וקטניות מגוונות כגון עדשים, חומוס ועוד. מומלץ מאוד לאכול כ- 8 פירות וירקות טריים ביום מכיוון שהם כוללים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף. פרטים בכתבה על היתרונות הרבים של הפירות, ובכתבה על ויטמין C.

20% מזון מהחי – מומלץ להפחית כמה שפחות תזונה מהחי מאחר שהוכח מדעית ומחקרית שהיא מעלה את רמת הדלקתיות בגוף ומקושרת למחלות לב וכלי דם כגון טרשת עורקים וכולסטרול גבוה. דרך אגב, כולסטרול נמצא רק בחי – ולא בצומח. אין צמח, דגן או קטנייה המכילים כולסטרול. לכן אם אתם רוצים להפחית את רמת הכולסטרול מומלץ לאכול כמה שיותר מוצרים מהצומח. אם אתם מרגישים שאתם חייבים מזון מהחי, אז מומלץ להעדיף דגים כמו סלומון, עוף רזה (רצוי אורגני) וביציים אורגניות על פני בשר אדום. עדיף להימנע, אך אם חייבים, עדיף לצרוך מוצרי חלב מכבשים או עיזים כגון יוגורט או גבינות קשות בעלות אחוז שומן גבוה מכבשים או עיזים, על פני חלב בקר. פרטים נוספים בכתבה על מחקר סין, מחקר בינלאומי מקיף שנערך על ידי אוניברסיטת קורנל היוקרתית בארה"ב ומומחים בסין.

המלצות אלו נכונות עבור כל האוכלוסייה, אך בעיקר לגילאי 50 פלוס. אלו הם גילאים בהם תזונה לא בריאה לאורך שנים עלולה לתת את אותותיה ולהראות את השפעותיה על הגוף. זה יכול להתבטא בחולשה של מערכות החשובות מאוד לגיל זה כגון מערכת החיסון. זוהי מערכת שחשוב מאוד לתחזקה גם על ידי תזונה בריאה, כמפורט בחלק הראשון וגם השני על חיזוק מערכת החיסון. לכן זה הזמן לאכול בריא על מנת ליהנות מאיכות חיים ואורך ימים.

החלק השני יפרט המלצות תזונה נוספות החשובות לגילאי 50 פלוס. ההמלצות המפורטות מתייחסות לאנשים בריאים. לאנשים הסובלים ממחלות כגון סכרת מומלץ להתייעץ עם רופא או מטפל כגון נטורופת לפני תחילת השינוי התזונתי.

בהצלחה רבה!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בנטורופתיה נשית מותאמת אישית

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה