כללימשפחה

לקות למידה – למה זה מגיע לי?

בפתיחת כיתה א' כל התלמידים מתרגשים, כולם מצפים להיות לגדולים, ללמוד לקרוא ולכתוב. הם עושים זאת למן היום הראשון בכיתה א. בדר"כ מהר מאוד יתחילו לקרוא מספר משפטים ואף סיפורים קצרים. הם יכתבו בכיתה ובבית והמורה, היא תתרגש מהצלחותיהם, תצייר להם סמיילי גדול לאות הצלחתם. ורק התלמיד המתמודד עם לקות הלמידה לא יוכל לקחת חלק בכל ההתרגשות והשמחה, הוא נמצא במאבק וכלל אינו בטוח שיצליח לנצח.

מה קורה לתלמיד שמבין שאינו מבין

ככל שעוברים הימים בבית הספר והכיתה מתקדמת בלימודיה התלמיד המתקשה מוצא עצמו חושש משיעורי שפה ומתמטיקה, אולי יתחיל להפריע. פעמים רבות הוא יחוש בושה "מטיפשותו", שכן לכולם כל כך קל ורק הוא לא מצליח לזכור איך נראית האות א' ואיך נשמעת ב'…יכול להיות שהמורה וההורים שמים לב שקשה לו, הם ידרשו ממנו לשבת ולהשקיע יותר, הוא יעשה זאת, למרות שהוא שונא זאת. הוא ישנא זאת יותר לכשיגלה שגם השקעה יומיומית אינה מיטיבה עם מצבו.

הכישלונות

הכישלונות הרבים אותם יצבור יהיו לרגעים מכוננים בחייו, כאלה שיהפכו אותו מילד בטוח בעצמו לכזה שמיואש מהסיכוי שיצליח. הדימוי העצמי יפגע, לעיתים אף נראה הסתגרות והימנעות מיצירת קשרים חברתיים. הכרתי תלמיד שאמר למורה שלו שאילו הוא היה המורה הוא כבר היה מיואש ממנו. הוא לא האמין שיכול להיות שיפור במצבו, תלמיד בן 10 ועדיין מגלה קושי משמעותי בקריאת משפט אחד.

לשנות את משמעות המילים

התלמיד המתקשה זקוק להוריו ולמוריו שיהיו לו לסוכני אמונה ותקווה, לאלו שלא מוותרים לו ולא מוותרים עליו, שילמדו אותו משמעויות נוספות למילה הצלחה וכישלון ויגדירו איתו מחדש מהי הצלחה עבורו מבחינתם. שיאפשרו לו ללמוד אצל מורה להוראה מתקנת/מותאמת, כך שיוכלו כולם לראות שיפור במצבו בתוך כשלושה חודשים. שיסבירו לו על התאמות בדרכי היבחנות ועל ההבדל בין קושי בביצוע מיומנויות שונות כגון קריאה וכתיבה לבין אינטליגנציה.

אהבה

הילד המתמודד עם לקות למידה זקוק להוריו ומוריו, הוא רוצה שיאהבו אותו וישמחו בו כל יום, שיתרגשו ממנו כל יום ויראו לו במה הוא מיוחד וטוב. חשוב להשתדל ולחשוף אותו למספר מגוון של תחומים, כך שיוכל להצליח מאוד במספר תחומים אשר ימלאו אותו בשמחה, בהנאה ובתחושת מסוגלות. זו שחסרה לו כל כך בביה"ס.

הצלחה

התלמידים הנאלצים להתמודד לאורך כל שנות לימודיהם עם לקות למידה אחת או יותר הם לוחמים אמיתיים. בכל פעם שיפגשו במורה משמעותי משהו גדול יקרה עבורם, הם יבינו כי הם מוערכים על אף הלקות ולא מתוך רחמים או חוסר סבלנות. הם יגלו שגם הם מסוגלים להצליח ולסיים תיכון לאחר שנבחנו כל בחינות הבגרות ואף יסיימו תואר ראשון ושני. הכל אפשרי.

כיצד נוכל לסייע?

עלינו להאמין ביכולות שלהם ולאפשר להם להתקדם בכל דרך שתמצא כיעילה. עלינו לעודד אותם ולכוון אותם למטרות מאתגרות וגבוהות. כך נלמד אותם הם יכולים – האמונה לה הם הכי זקוקים ואותה הם הכי חסרים.

תלמיד תיכון פעם ניגש אלי ואמר: "אני לא מאמין, בחיים לא חשבתי שאגש לבחינת בגרות יחד עם כל השכבה, אני לא מאמין." שיחה זו התקיימה בבוקר, רגע לנוי שנכנס לכיתה להיבחן בבחינת הבגרות בהיסטוריה. הוא הצליח בבחינה. לעולם אין לחשוש מלכוון להישגים גבוהים.

בהצלחה

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה