כללימשפחה

הורות לילד לקוי למידה

מה קורה להורה שמתחיל להבין, לראשונה, כי יתכן והקושי שילדו או בתו מציגים הוא מורכב יותר מהרגיל, אולי אף חריג.

כשנולדת משפחה, נולדים עימה חלומות הוריים באשר לעתיד הצפוי. לא חולמים על קשיים, שלא לומר חריגות של הילדים הקטנים. התמודדות ההורים עם קשיי ילדיהם היא פעולה הברורה מאליה. לרוב נראה הורים מגוייסים המוכנים לעשות הכל על מנת לסייע לילדיהם. אך מה קורה להורה שמתחיל להבין, לראשונה, כי יתכן והקושי שילדו או בתו מציגים הוא מורכב יותר מהרגיל, אולי אף חריג.

הכחשה או תקווה

הגילוי וההבנה שהילד שלי שונה ויזדקק לסיוע אינטנסיבי לאורך שנים רבות, על מנת להגיע לתיפקוד התואם לגילו, הוא גילוי קשה וכואב להורים רבים. גילוי מסוג זה מחבר את ההורים לפחדים הגדולים ביותר שלהם ולצורך להיפרד מהחלומות שהיו להם לגבי ילדיהם, הילד/ה שהם כה אוהבים. יש שיאחזו בתקוה לשינוי ושיפור בתפקודו של ילדם, הם עדיין לא יכולים לה לאמת המאיימת עליהם, בצדק או לא. אל לנו להיות לשופטים לדרך בה הם פועלים, שכן אין אדם שרוצה בטובת ילדם יותר מהם. חלקם יצאו למסע של מחקר אודות הלקות שגילו, אחרים פשוט יסמכו על בעלי המקצוע. כל הורה והדרך הנכונה עבורו.

זמן

הזמן לו יזדקקו ההורים בתהליך ההבנה והשלמה עם מצבו של ילדם/תם ימשך ככל שיזדקקו, כך נכון שיהיה. יחד עם זאת יש להבין את חשיבות הזמן שעובר לילד הזקוק למעטפת של טיפולים, על מנת לשפר את תפקודו בתחומים השונים. ילד שלא למד לדבר, או לתקשר, או להגות צלילים מסוימים וכיו"ב – הזמן עבורו יקר מפז. כל יום שעובר מבלי להתחיל בעבודה הטיפולית והשיקומית איתו הוא יום שמחמיר את מצבו. ככל שהטיפולים להם יזדקק יתחילו מוקדם, כך ניתן יהיה, לרוב, לצפות לשיפור משמעותי ורחב יותר ואף מהיר יותר.

ההורים – מראה לילד

תלמידים בעלי לקויות שונות, כולל לקויות למידה חשים עצמם, פעמים רבות, כחלשים יותר, פחות מוצלחים, אולי מאכזבים. הם מרגישים ומאמינים שהמבוגרים מיואשים מהם ומסיכוייהם להצליח. יותר מכל הם זקוקים למבוגר שיאמין בהם אמונה מלאה, ביכולות שלהם, בהצלחות שלהם. הם זקוקים מבוגר שילחם עליהם ובמלחמתו על הצלחותיהם יאמר להם, ללא מילים, אני יודע שאתם מסוגלים. לקות למידה אינה מעידה על האינטליגנציה של התלמיד, כי אם על תפקודו בשימוש במיומנויות השונות. לכן חשוב להעביר להם את המסר לפיו הם מסוגלים לכל.

הילד לקוי הלמידה, אם יסתכל בעיני הוריו או המבוגרים הסובבים אותו ויראה בהם עצב ורחמים ילמד כי עליו לרחם על עצמו, כיוון שהוא מסכן. אין במבטים אלה חסד וחמלה אמיתית, יש בהם חריצת דין לגבי עתידו, שכן העיניים שאמורות ללמד אותו תקווה ואמונה בעצמו מלמדות אותו ייאוש ורחמים ובכך מחלישות אותו.

הילד בעל הלקויות הוא שלם בדיוק כמו כל מבוגר שחי סביבו. לכולנו יש תכונות ויכולות מרשימים וכאלה שפחות. כולנו יכולים לממש עצמנו בעזרת כל מה שיש בנו, כך גם הילד לקוי הלמידה. הוא אינו חסר, או פחות שלם מכל אחד אחר. אך הוא בהחלט זקוק לרוח גבית חזקה מאוד שתמנע ממנו למעוד במסעו במערכת החינוך ובחיים בכלל.

הילד שחווה קשיים חייב מקור כלשהו לשאוב ממנו כוחות בדרך המאתגרת בה הוא צועד. הוריו הם המקור הראשון לכך. לצידם יש לטפח תחום אחד או יותר, שאינו אקדמי, בו יוכל הילד להגיע להישגים ולהרגיש בעל ערך עצמי גבוה, על אף לקות הלמידה. תחום בו הילד מגלה עניין ואשר משמח אותו. כך יוכל למלא עצמו ולהיטען בכוחות על מנת להתמודד עם הלקות הלמידה אשר היא באבן רחיים על נפשו בהתמודדותו עם המטלות האקדמיות של מערכת החינוך.

בהצלחה.

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה