משפחה

כשהילד לא מצליח בלימודים

בשנת 2020 מוזר יהיה לפגוש באדם שהמושג לקות למידה זר לו. כלנו מכירים מישהו עם לקות למידה מהמעגל המשפחתי או החברתי, אולי אף לנו יש לקות למידה מאובחנת או לא.

מהי לקות למידה? מה כדאי לעשות אם עולה בנו החשד כי לאחד מילדינו יש לקות למידה? במאמר זה אנסה להשיב על שאלות אלה ובבאים אחריו אמשיך לסקור ולהעמיק בנושא.

מהי לקות למידה?

עפ"י ספר האבחנות הפסיכיאטריות החמישי (DSM5) לקות למידה היא הפרעה נוירו-התפתחותית  שלה בסיס ביולוגי  והשלכות קוגניטיביות. הרקע הביולוגי בא לביטוי באינטראקציה בין  גורמים גנטיים וסביבתיים המשפיעים על יכולת המוח לתפקד ביעילות ובדייקנות בפעילויות קוגניטיביות, כגון תפיסה, עיבוד מידע מילולי ולא מילולי.  זוהי הפרעה מתמשכת הפוגעת בתפקודי למידה, כגון קריאה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב, כתיב, חישובים מתמטיים והיגיון מתמטי ומתבטאת בדרגות חומרה שונות (חמורה, בינונית וקלה). לשם אבחנת הפרעת למידה ספציפית, נדרשים ארבעה תנאים: קשיים מתמשכים (לפחות חצי שנה) בלמידה ובשימוש במיומנויות אקדמיות, למרות התערבות ממוקדת לטיפול בקשיים הלימודיים. בקשיים אלה נכללים חוסר דיוק או איטיות בקריאת מילים, קושי בהבנת הנקרא, קשיים באיות, קשיים בהבעה בכתב, קשיים בשליטה במושג המספר, עובדות מספריות וחישובים וקשיים בהסקה מתמטית. המיומנויות האקדמיות המושפעות מההפרעה נמצאות באופן ניכר ומדיד מתחת למצופה יחסית לגיל הכרונולוגי של הפרט, וגורמות להפרעה משמעותית בתפקוד הלימודי ובתחומי חיים נוספים, כפי שנמדדו במבחני הישגים מתוקננים.הקשיים בלימודים החלו במשך שנות הלימודים בבית הספר, אך ייתכן שמלוא היקפם יבוא לידי ביטוי רק בשלב מאוחר יותר, עם העלייה בדרישות לכישורים אקדמיים. הקשיים בלמידה אינם מוסברים טוב יותר על ידי לקות אינטלקטואלית, איחור התפתחותי כללי, קשיים בראייה ושמיעה, הפרעות מנטליות ונוירולוגיות אחרות, מצוקה פסיכו-סוציאלית, שליטה  נמוכה בשפת ההוראה או הוראה חינוכית בלתי מתאימה.

מה כדאי לעשות אם עולה בנו החשד כי לאחד מילדינו יש לקות למידה?

כאשר עולה החשד כי לילד שלנו יש לקות למידה, סביר להניח שעברנו כברת דרך של ליווי לימודי פרטני בביה"ס או/ו בבית והשיפור המיוחל בתפקודו לא התרחש. בשלב זה מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון דידקטי, לפי יתקבל מידע ברור לגבי קשייו וחוזקותיו. בסיום האבחון ירשמו המלצות שאמורות לסייע לילד בהמשך דרכו הלימודית. את האבחון ניתן לקיים אצל מאבחן דידקטי או אצל פסיכולוג שמבצע אבחון מקיף יותר, שנקרא אבחון פסיכודידקטי.
תוצאות האבחון יתנו לנו הכוונה לגבי הדרך בה עלינו ללוות את הילד במהלך ההתמודדות והטיפול בקשיים הלימודיים ויתכן שהיא תכלול המלצות לטיפולים מסוגים שונים, ברור רפואי, ואף אבחונים נוספים. כל אלה יתווספו להמלצות בדרכי ההוראה ובדרכי ההיבחנות. לעיתים תהיה המלצה להורים לפנות להדרכת הורים אצל מטפל מוסמך, על מנת לסייע לילד עם לקות הלמידה לממש את מלוא יכולותיו לכשיגדל.
יש לנו המון דרכים ללוות את ילדינו במסע זה לצמיחה עד שיהיו למבוגרים עצמאיים ומאושרים הבטוחים ומודעים לכישוריהם וליכולותיהם לצד אתגריהם.
בהצלחה.

הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה