טבעי לי

רוצים להגביר יעילות ולהעלות תפוקה? נסו דרכים שהוכחו מדעית. חלק ראשון

היתרונות וההשפעה החיובית של הפסקות ואכילה סדירה במהלך שעות העבודה

ישנן שיטות רבות הנועדו למקסם את התפוקה והיעילות, כגון הצבת מטרות וניהול זמן.

בד בבד, חשוב לזכור שגם לתזונה יש כאן תפקיד חשוב. הגוף צריך מזון כדי לשרוד. נכון שיש שיטות ריפוי הכוללות צום, או צום משולב עם מים, אך שיטות אלו נעשות לזמן קצר, עד 30 יום, בפיקוח רפואי ובדיקה קבועה של מדדים גופניים על מנת למנוע פגיעה במערכות הגוף. הרמב"ם ורופאים נוספים כתבו שלצום במשך יום אחד בחודש מהבוקר עד הערב עוזר לנקות את הפסולת שהצטברה בגוף. אולם גם פה מדובר בצום למשך פחות מ- 10 שעות ביום מתחילת הבוקר ועד הערב (מעלות השחר ועד צאת הכוכבים) במשך יום אחד בחודש. אך צום באופן קבוע ולאורך זמן מתמשך עלול לפגוע בתפקוד תקין של מערכות הגוף.

לכן כדאי מאוד להימנע מצבים בהם הגוף לא מקבל את ההזנה הדרושה לו. לדוגמה, במהלך זמני לחץ בהם "מדלגים" על ארוחות, כלומר: אוכלים רק בבוקר ומאוחר בלילה כתוצאה מעומס מעבודה או בבית. דווקא חוסר האכילה יכול לגרום לחוסר ריכוז ועייפות הפוגעים בתפקוד ולא משפרים אותו. במהלך תקופת הלחץ רמת האדרנלין וההורמונים הנוספים המופרשים על ידי הגוף על מנת להתמודד עם הדחק ועם מה שנתפס כאיום או אתגר באותו הזמן. בנוסף, יותר דם זורם למערכות החיוניות להישרדות כמו מערכת העצבים ופחות דם זורם למערכות פחות חיוניות בדחק כמו מערכת העיכול. זוהי התגובה המכונה במדע Fight or Flight הילחם או ברח: או שנלחמים או בורחים. זהו אינסטינקט מולד הנועד לשמור על הישרדות. לעומת זאת, לחץ ומתח באופן מתמיד וקיצוני לאורך זמן עלול לשחוק את בלוטת האדרנל ולפגוע באיברים ומערכות גוף כגון מערכת העיכול. ואז, כשהלחץ קצת מרפה, או בסוף היום, מערכת העיכול חוזרת למיקוד ואז הרעב נהיה מורגש ומוגבר. במקרה כזה עלולים לאכול כמויות רבות יותר ובמהירות גבוהה יותר כדי להשביע את הרעב, הרבה יותר ממה שהיה קורה אם היינו אוכלים באופן מסודר.

מעבר לכך, אכילה מסודרת דווקא מאפשרת חלוקת קלוריות לאורך היום, המספקת לגוף אנרגיה זמינה לגוף ומשפרת את התפקוד הגופני והמיקוד השכלי, וגם מפחיתה את סיכויי ההשמנה מכיוון שהאנרגיה הנצרכת מנוצלת על ידי הגוף ולא הופכת לשומן הנצבר בגוף וגורם להשמנה.

בנוסף, הפסקת האוכל אומנם גורמת למנוחה ולהפוגה בעבודה, אך זהו דווקא יתרון ולא חסרון, מכיוון שגם המוח והגוף זקוקים למנוחה כדי לשמור על ערנות ותפקוד שיא המעלים את התפוקה. לעומת זאת, חוסר אכילה וחוסר מנוחה הרבה פעמים מובילים לתוצאה ההפוכה והבלתי רצויה של עייפות וחוסר מיקוד הפוגעים בתפוקה וביעילות.

יש לזכור שאם הגוף אינו מקבל את ההזנה הדרושה לו אז לגוף יש פחות יכולת לייצר כדוריות דם לבנות שהן נדבך חשוב במערכת החיסון ועוזרות להתמודד עם זיהומים ותוקפים שונים כגון וירוסים וחיידקים. לכן הגוף נהיה יותר פגיע, יותר חשוף ונוטה יותר לחלות במחלות כגון מחלות חורף. כל זאת גורם להרגשה רעה פיזית ונפשית של העובד הפוגעת בתפוקתו, ועלולה לגרום ניצול של ימי מחלה בהם העובד מושבת. כך גם העובד וגם מקום העבודה סובלים ויוצאים נפסדים.

חשוב לציין שמומלץ לעשות הפסקות אכילה גם עם עובדים בתוך מקום העבודה, ואז נוסף גם המימד החברתי (בהתאם ובכפוף לכללים העדכניים של משרד הבריאות). ההנאה בהפסקה גם משפיעה לטובה על התפוקה עם החזרה לעבודה. אך גם אם עובדים מהבית, במיוחד בתקופה האחרונה חשוב מאוד לאכול בריא ונכון ולעשות הפסקות להתרעננות על מנת לשמור על אפקטיביות.

נקודה אחרונה בהקשר של אוכל ויעילות. הוכח מדעית במחקרים בינלאומיים רבים שאוכל בריא כגון פירות וגם ירקות טריים, דגנים מלאים וקטניות מגוונות עם דגש על תזונה מהצומח ופחות מהחי משפר ומחזק את כל מערכות הגוף, כולל את מערכת העצבים ומערכת החיסון, ולכן גם מגביר יעילות. קראו את הכתבות על מחקר סין ומחקר 7 הארצות. מחקרים אלו בנוסף לרבים נוספים מצביעים באופן חד משמעי על הקשר בין תזונה, תחלואה ואורח חיים בריא. אורח חיים הוא הבסיס להשגת יעילות ותפוקה, הרי בזמן חולי גם היעילות וגם התפוקה יורדים… חשוב גם לזכור שמזון מתועש ומעובד עלול לגרום לעייפות ולכבדות, שכמובן פוגעים ביעילות. מוזמנים גם לקרוא את הכתבות על התזונה הים תיכונית המומלצת על ידי משרד הבריאות ותזונה נטורופתית שיעזרו גם לכם להיות בריאים, שמחים ויעילים!

החלק השני יפרט דרכים נוספות מעולם הנטורופתיה כדי להגביר יעילות ולהעלות תפוקה.

בהצלחה רבה!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה וגם באימון לאורח חיים בריא

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה