במבט רפואי

כמה (ולמה) מים חשוב לשתות?

מדוע חשוב להקפיד על שתיית מים? כמה מים עלינו לשתות? והאם ייתכן מצב בו נשתה יותר מדי?

שיא גל החום הנוכחי, יחד עם הטמפרטורות ועומסי החום הקיצוניים בכל חלקי הארץ מצריכים מאיתנו לשמור על גופינו מפני התייבשות. שתיית מים היא צורך בסיסי וחיוני לא רק בימי שרב אלא בכל ימות השנה, ללא מים בגופינו לא נוכל לתפקד. אך איזו כמות מים נחוצה לכל אחד ואחת מאיתנו?

התשובה תלויה במספר רב של גורמים כגון: מין (גבר או אישה), מצב בריאותי, משקל, רמת הפעילות הגופנית, חילוף החומרים, דיאטה ואפילו המיקום הגאוגרפי שלנו ישפיעו על כמויות הנוזלים הנחוצות לנו.

המלצות ארגון "האקדמיה למדע, הנדסה ורפואה" שבארצות הברית  (The National Academies of Science, Engineering and Medicine) מצא כי הצריכה היומית המומלצת הינה 3.7 ליטר לגברים ו 2.7 ליטרים של מים, אשר יכולים להגיע גם מאכילת פירות וירקות.

צריכת מים, נוספת על ההמלצות, נחוצה לנו בעת פעילות גופנית מאומצת, המצאות במקומות ואזורים חמים ויבשים ובמידה ואנו בעלי חילוף חומרים מהיר. המלצה נוספת היא להרבות בשתיית מים במידה ואנו צורכים אלכוהול, הדבר מונע התייבשות ומסייע במניעת כאב הראש המלווה את הבוקר שלאחר בילויי רווי באלכוהול.

חשיבותם של המים אומנם ידועה אך לא תמיד אנו מבינים עד כמה נחיצותם למערכות הגוף קריטית, כ 60% מסך גופינו הינם מים, המוח והלב מכילים כ 73% מים כל אחד, הריאות מכילות כ 84% מים, הכליות והשרירים מכילים כ 79% מים, העור מכיל כ 63% ואפילו העצמות מכילות כ 31% מים.

אומנם נדמה לנו כי המים הינם "סתם" נוזל שקוף, ניטרלי וחסר משמעות אשר מוחלף לעתים בשתיית משקאות מוגזים מלאי סוכר, אך זוהי טעות שיש להימנע ממנה.

תפקידם של המים בגופינו הינם רבים וחשובים לתפקוד תקין של מערכות הגוף, להלן מספר דוגמאות:

  • הדם מכיל כ 90% אחוז מים השומרים על רמת הסכימות התקינה של הדם ומאפשרת קישור יעיל של כדוריות דם אדומות.
  • הכליות אחראיות על סינון רעלים מהגוף דרך מתן שתן. חוסר במים עלול לפגוע בפעילותן התקינה ולהשפיע לרעה הן על ויסות משק המים בשאר הגוף והן לפגיעה בפינוי רעלנים מחוץ לגופינו.
  • המים משמשים כ"בולם זעזועים" למוח ולעמוד השדרה ומונעים פגיעות באיברים קריטיים אלו.
  • המים משמשים כחומר הבנייה הראשוני של כל תא ותא בגופינו.

פרט לצורך הקיומי שבאספקת מים לכלל תאי הגוף, הקפדה על שתיית מים עוזרת לשמור על עור ושיניים בריאות, תורמת לירידה במשקל, מפחיתה תסמיני אלרגיה ואסתמה ואף משפרת ביצועים ספורטיביים.

אך האם ייתכן כי נשתה יותר מדי מים? התשובה הקצרה היא כן, מצב זה ידוע בשפה המקצועית כ"היפונתרמיה" (Hyponatremia). זהו מצב בו כמויות המים הגבוהות מובילות לדילול בריכוז הנתרן בזרם הדם. בפשטות ניתן לומר כי כמות הנתרן פוחתת בצורה משמעותית והדבר עלול לפגוע בתאי עצב ושריר (עקב פגיעה במנגון הקרוי "משאבות נתרן-אשלגן"). חשוב להדגיש! כי מצב קיצוני ויוצא דופן, אשר עלול להתרחש רק במקרים בהם מתבצעת שתיית מים מופרזת בפרק זמן מאוד קצר.

אומנם שתיית מים היא פעולה שנעשית כדרך אגב וללא הקדשת מחשבה מרובה, ובודדים האנשים שמקפידים לזכור ולספור את מספר כוסות המים שהם שתו במהלך היום. אך יש לנסות ולהקפיד לצרוך כמות מים מספקת יום-יום לשמירה על בריאות תקינה.

הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה