במבט רפואי

גילויים חדשים בדבר השפעת ויטמין D על סממני דכאון ומצב רוח

האם עלינו לצרוך תוספת ויטמנים לשיפור במצב הרוח? האם אכן חשיפה לשמש מונעת דיכאון? מחקר חדש מעלה סימני שאלה בנוגע לויטמין D והשפעותיו על בריאותינו הנפשית.

ויטמין  D ידוע גם בכינוי "ויטמין השמש" מכיוון שחשיפה לקרני שמש ישירות גורמת ליצור הויטמין בגוף האדם, באמצעות פירוק של כולסטרול בתאי העור על ידי קרינת ה UV (קרינת אולטרא-סגול) הנפלטת מהשמש. זוהי הדרך העיקרית ליצור טבעי של ויטמין D  בגופנו.

בהגדרה (שהשתרשה במרוצת השנים ואינה מדויקת כיום), ויטמין הינו תרכובת אורגנית אשר מערכות הגוף אינן מסוגלות להפיק/לייצר (לא לחלוטין נכון) ונדרשת לשם כך אספקה חיצונית באמצעות תפריט אוכל מגוון או תוספי תזונה במקרה הצורך. חשוב להדגיש, כי למעשה רק כמויות מזעריות של הויטמינים השונים, נחוץ לתפקוד תקין ופעילות ביו-כימית סדירה.

חשיבותם של הויטמינים ככלל, וויטמין D בפרט, הינה מכרעת במגוון עצום של תהליכים ביו-כימייים בגוף האדם כגון:
(1) סיוע בתהליכי מטבוליזים (הפקת אנרגיה ע"י קליטה ועיבוד של חומרים מהסביבה) (2) יצירת כדוריות דם אדומות
(3) יצירת כימיקלים הנחוצים למערכת העצבים (4) תרומה בהאטת תהליכי הזדקנות (5) מרכיב חשוב בבריאות העצמות (6) מסייע בשמירה על מערכת השרירים בריאה ועוד…

הדעה הרווחת בקרב הציבור כי חשיפה לשמש וע"י כך קבלת ויטמין D, הינה חיונית ועוזרת בפן הנפשי בשיפור מצב הרוח ובמניעת דיכאון. הסיפורים בדבר מקרי ההתאבדות הגבוהים יחסית במדינות חשוכות בשמש ומרובות בעננים כגון אנגליה, פינלד והמדינות הסקנדינביות הינה "עובדה" הידועה לרבים.

אולם מחקר שפורסם לאחרונה במגזין JAMA היוקרתי, מצא נתונים מעניינים וסותרים בחלקם בנוגע להשפעתו של ויטמין D על בריאותנו הנפשית. המחקר שהינו מקיף ביותר וכלל מעל 18 אלף מבוגרים (תושבי ארה"ב) מעל גיל 50, ללא תסמיני דיכאון או היסטוריה משפחתית. אותם 18 אלף וקצת נסיינים חולקו לשתי קבוצות, הראשונה קיבלה תוסף תזונה של ויטמין D בכמות היומית המומלצת בארה"ב לעומת הקבוצה השנייה שקיבלה פלאסבו, המעקב אחר הנסיינים נמשך כ 5 שנים.

התוצאות בסיום המעקב הראו כי מבחינה סטטיסטית (התוצאות היו מובהקות) אין הבדל בין שתי קבוצות הנסיינים, כמעט אותו מספר (נמוך) של משתתפים משתי הקבוצות פיתחו תסמיני דיכאון או ירידה במצב הרוח לאורך השנים ללא כל קשר בין אם קיבלו תוספת של ויטמין D ובין אם לאו. בנקודה זו חשוב להדגיש, ויטמין D ושאר הויטמנים נחוצים ביותר! למגוון מנגנונים אחרים.

תוצאות מחקר זה נחשבות למהימנות ביותר שכן המחקר בוצע במתדולוגיית "סמיות כפולה" (double blind), כך שלא החוקרים עצמם ולא הנסיינים עצמם ידעו מי מקבל את תוספת הויטמין האמיתי ומי מקבל למעשה פלאסבו. מחקרים מסוג זה נתפסים בעיני הקהילה המדעית כמחמירים ביותר (gold standard) וכתוצאה מכך האמינים ביותר, השאיפה היא תמיד לעמוד בקריטריונים של מחקר "סמיות כפולה" לקבלת תוקף רב יותר לתוצאות.

אומנם מסקנות המחקרים תומכות בקביעה כי קבלת ויטמין D, בין אם דרך חשיפה לשמש או דרך תוספי תזונה, אין שום משמעות בשיפור המצב הנפשי ומניעת סממני דיכאון. אך הנקודה אותה יש לבחון כעת, האם עצם היציאה לים ולמרחבים הפתוחים הם אלו התורמים לשיפור במצב הרוח ולא החשיפה הנקודתית לשמש והגברת ייצור ויטמין D ?

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה