משפחה

להתכונן לקראת שנת הלימודים ההיברידית – CORONA TIME חלק א'

שנת הלימודים הבאה מאופיינת כשנה שבה מרבית ימי הלימודים יתקיימו בבתי הילדים, למול מסכי המחשב ופחות בבתי הספר. לאילו התמודדויות ידרשו ילדינו? במה נוכל לסייע?

במרץ 2020 הוכנסנו בישראל לסגר מידי בעקבות התפרצות של מחלת הקורונה בארץ. בתי הספר והמורים האמונים על ההוראה נקראו להיערך בין לילה ללמידה אחרת, כזו שלא הכירו מחד, מנגד נדרשו תלמידי כל שכבות הגיל ללמוד באופן שלא הכירו כלל. בתי הספר עסקו בתחילה בביסוס ושימור של המוכר, על מנת להקל על התלמידים את השינוי הכרוך בסיבה מפחידה, מגיפה עולמית המאיימת על כולם.

המשימה שנראתה מורכבת במרץ עומדת לפתחינו שוב, הפעם השנה כולה מוגדרת כשנת קורונה. מתווה משרד החינוך מציין כי תלמידי כיתות ה – י"ב ילמדו כפי הנראה יומיים בשבוע בביה"ס ובשאר הימים תתקיים למידה מרחוק, או בשמה החדש "למידה היברידית", שמשמעותה למידה סינכרונית וא–סינכרונית. בלמידה סינכרונית – המורה מלמד בפועל את השיעור ומתקשר עם התלמידים באמצעות שיחות וידאו ואילו בלמידה א-סינכרונית התלמיד יקבל משימה ויתבקש לבצעה לבדו ולהגישה למורה.

מה תפקידנו, ההורים? במה נוכל לסייע לילדינו? מה האתגרים להם יחשפו בשנה שכזו? האם נוכל לצפות את כל אתגרים? למה זקוקים ילדינו מאיתנו כעת?

אחלק את תשובתי לשלושה חלקים, בסדרת מאמרים שיופיעו ברצף:

  • פעולות שעלינו לעשות לפני פתיחת שנת הלימודים.
  • פעולות שעלינו לעשות לכל אורך השנה.
  • פועלות שעלינו לעשות בשליש האחרון של השנה ובסופה.

פעולות שעלינו לעשות לפני פתיחת שנת הלימודים

עלינו לשוחח עם ילדינו לגבי השנה הקרובה ואופייה ואף להכין אותם לאפשרות שהיום הראשון ללימודים יתקיים מהבית וכלל לא בבית הספר.

במידה וזה המצב, עלינו ליצור קשר עם ביה"ס ולברר בדיוק למה מצופים ילדינו ולסייע להם להתארגן ולהגיע מוכנים. למשל – לוודא שיהיה להם טלפון או מחשב פנוי לצורכי הלימודים שלהם, לוודא שהתוכנות הנדרשות מביה"ס מותקנות וכי הילדים יודעים כיצד להפעילן. לוודא שהרמקול והמצלמה עובדים. כדאי לדאוג לכסא ארגונומי עליו נוח ללמוד במשך ים שלם למול המחשב. פעולות אלו אולי נראות קטנות, אך הן יאפשרו לילדינו לפתוח את השנה נינוחים יותר, מוכנים יותר.

לשוחח עימם ובכך ללמד אותם לבטא את מחשבותיהם ורגשותיהם. לשאול איך הם מרגישים בפתחה של שנה כה שונה? להקשיב ללא שיפוט וללא "השתקה" או "ביטול" של דאגות ועצב שלהם, כדי להרגיעם. להקשיב היטב למילים, לקול ולהשתדל לתת מענה אמיתי שיתבטא בפעולה (במידת האפשר), שתקל עליהם. יחד עם זאת חשוב לשים את הדברים בפרופורציה ולא להעמיק את הקושי יותר ממה שהם חווים. הדיוק בתגובה משמעותי מאוד.

תלמידים רבים יפתחו את השנה במסגרות לימוד חדשות מבלי להכיר את הכיתה והצוות בימים הראשונים. חשוב ליצור קשר ראשוני עם מחנכת הכיתה ולהכיר את ילדינו. ההכרות היא עבור המורה, אך בעיקר עבורם. בשנה בה תחושת הנראות הולכת ומטשטשת יש בידינו לסייע להם ללמוד כיצד אני מראה את עצמי גם כאשר אני רחוק. כיצד אני לוקח תפקיד ומקום בחברת הילדים, כיצד אני שומר על עצמי כמשמעותי לעצמי ולסביבה.

ילדים בעלי לקויות למידה יזדקקו לליווי צמוד בשלב זה. על ההורים להציג את ילדם/ בתם בפני המחנכת והיועצת ולהסביר למה יזדקק על מנת להצליח בשנה שכזו ולא לעבור אותה בחוויה של הישרדות.

אתגר נוסף איתו ידרשו הילדים להמשיך ולהתמודד הוא הריחוק החברתי. תלמידי החטיבות כה זקוקים לחברה זו לתהליך התפתחותם וזו נמנעת, לפחות באופן בו הכרנו כולנו עד היום. אני חושבת שיצירה של קפסולות לימוד זהות לאלו של ביה"ס והפגשתן ללמידה יחד, בימים בהם היא תתקיים מהבית, תאפשר להם לשמור על החיבור החברתי מצד אחד וחיבור לעולם שמחוץ לבית מהצד השני.

עלינו להשתדל ולתכנן יחד איתם את היום הראשון ללימודים.

לשאול עם איזו מסיכה ירצה ללכת לביה"ס? מה היא מייצגת? מה ירצה לאכול בהפסקה? להזכיר את אורחות החיים בימי הקורונה, את משמעותם וחשיבותם להם, לחברים ולמשפחה. אין צורך במסע הפחדה, אך חשוב שיבינו כי להתחבק עם החבר'ה או להסיר מסכות "כי כך נוהגים כולם" נוגד את ההנחיות ויכול לסכן שרשרת של אנשים.

אם כן, יש פעולות רבות שנוכל לעשות על מנת לסייע לילדינו בתחילת השנה, להתחלה יש משמעות גדולה להמשך הדרך וכדאי להשתדל ולדייק אותה. 

בהצלחה לכולם.

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה