משפחה

להתכונן לקראת שנת הלימודים ההיברידית – CORONA TIME חלק ב'

שנת הלימודים הקרובה תהיה שונה מכל מה שהכרנו כתלמידים וכהורים. לנו, ההורים, ניתנה הזדמנות נפלאה להעצמה עבור ילדינו ועבורנו, הזדמנות לפיתוח חוסן נפשי מול משברים ולמידה של דרכי התמודדות במצבי משבר ועמימות.

שנת הלימודים הקרובה תהיה שונה מכל מה שהכרנו כתלמידים וכהורים. אנו נדרש ללמוד "תוך כדי הליכה" למה ילדינו האישיים זקוקים, על מנת לצלוח אותה בהצלחה. יש להניח ששנה זו תביא עימה עמימות רבה בנושאים שונים הקשורים ללימודים בזמן מגפת הקורונה ובכלל. מהשנה שעברה ניתן להניח כי החלטות שונות מועברות בכלי התקשורת בטרם הן מגיעות לעובדי משרד החינוך וכך בתי הספר מתקשים להכין את התלמידים לשינויים ואף להיערך להם באופן מקצועי ומשביע רצון.

במאמר זה אעסוק בפעולות שכדאי לעשות לכל אורך השנה על מנת לסייע לילדינו.

שנת הלימודים הנוכחית תהיה אחרת וככל שבתי הספר יערכו אליה, סביר להניח שקצב הלימוד וההעמקה בתכנים יפחתו, ביחס למקובל. אפשרות אחת היא להתמרמר על המצב "ורוע מזלם" של הילדים ואילו האפשרות השנייה היא לזהות הזדמנויות שהמצב החדש מזמן לנו ולתפוס כל אחת ואחת. זכרו כי האופן בו אנו מגיבים למציאות הוא זה שילמדו ילדינו. אם נרצה ללמדם מירמור וחוסר אונים – כך עלינו לנהוג, אך אם נרצה ללמדם לזהות הזדמנויות, להתמודד עם מצבים שונים ולדעת שהם מסוגלים לעמוד איתנים על רגליהם – כך עלינו לפעול. לא רק לדבר, אלא ממש לבצע פעולות שתואמות את גישתנו ואמירותינו. הנה לנו הזדמנות נפלאה להעצמה עבורם ועבורנו, הזדמנות לפיתוח חוסן נפשי מול משברים ולמידה של דרכי התמודדות במצבי משבר ועמימות.

פעולות מקדמות שיכולות לסייע בשנת הלימודים הקרובה:

סדר יום – מטרתו לייצר חווית שליטה במציאות עמומה. הילדים ידעו למה לצפות ומה עומד לקרות. כדאי מאוד לכתוב סדר יום לשבוע ימים ובו כל התוכניות הידועות מראש, כולל מערכת השעות של ביה"ס, מועדי בחינות/הגשת עבודות וכיו"ב ואף את זמני ההפסקות. בזמני ההפסקות כדאי לתכנן מה יאכלו ולדאוג לאוכל מראש, ממש כמו ביום לימודים, אולי אף עם פתק אישי שיחמם את ליבם, משהו שיעצים את תחושת הנראות שלהם.

  • תחושת הנראות – זוהי התחושה שלנו כי הסביבה ערה לקיומנו הרגשי, היא מגיבה לנו כשאנו שמחים/עצובים/מודאגים/מרוצים וכיו"ב… זו התחושה שמהווה ניגוד לבדידות. בשנה בה ילדינו ילמדו כארבעה ימים מהבית, לעיתים מבלי לאפשר שיצפו בהם, קיים חשש להעצמה של תחושת הבדידות, לכן כל פעולה שתעורר חוויה של הילדים כי מתייחסים אליהם וחושבים עליהם הופכת לחשובה יותר.

הימנעות מביטול המרחב האישי –  בתקופת לימודים רגילה, אין להורים יכולת לראות את ילדיהם בכל רגע נתון. בזמן קורונה ראינו אותם בכל רגע נתון, כך התבטל לו המרחב האישי שלהם, זה שלא היה חשוף לנו, זה שבו יכלו לטעות ולשמור זאת לעצמם, זה שבו גילו כי הם מוצאים דרכי התמודדות שלא ידעו עליהן קודם, זה שבו הם יכולים לעשות מעשי שובבות ולא לספר עליהם לנו, כל עוד שלא נתפסו. המרחב הזה הוא מרחב יקר וחשוב מאוד עבורם והוא נלקח מהם, הוא מרחב של התפתחות רגשית וחברתית. עלינו להשתדל ולאפשר לו להתקיים, לא לבדוק כל צעד ושעל שלהם, כיוון שהם במרחק חדר אחד מאיתנו, אלא לכבד את פרטיותם, להמשיך ולהביע את אמוננו בהם ולאפשר להם לגדול, מתוך כבוד לצרכים שלהם.

סגנונות למידה – סגנונות הלמידה משתנים מאדם לאדם. יש שזקוקים לשקט מוחלט על מנת ללמוד, יש שזקוקים לסביבה מסודרת, שולחן ומחשב ויש שזקוקים לשטיח ומחשב נייד על הריצפה…מה סגנון הלמידה של ילדינו? נדע להשיב על שאלה זו רק במידה ונאפשר להם לחקור, להתנסות ולגלות. נהיה שם לשאול אך היה להם הכי נוח? מה עוד יעזור להם? מה היה חסר? ללא שיפוט וביקורת. נכון שהורים רבים משקיעים רבות בפינת למידה חדשה ומיוחדת…אך היא תהיה חסרת תועלת עבור ילדים שלומדים הכי טוב בשכיבה על הבטן, על הריצפה או בעמידה. יש לכבד את סגנון הלמידה של הילדים ולאפשר להם להצליח.

תקשורת עם המורים – צוותי ההוראה עובדים שעות רבות מאוד על מנת לקיים לימודים סדירים בביה"ס, קל וחומר כאשר מדובר בשילוב של ליווי התלמידים בשעורים מרחוק. הם עושים זאת ללא הכשרה מתאימה. חלקם בוחרים ללמוד, לרוב – ללא תגמול, בזמן החופש כדי להיערך לשנה הבאה. יחד עם זאת יתכן והלמידה תלווה בקושי ללמד את החומר באופן ברור או קושי בגיוס התלמידים ללמידה. בפנותכם למורים כדאי להביע הערכה לעבודתם לצד הארה של משגים שנעשים או הצעות לאופן עבודה יעיל יותר. עשו זאת בנועם ובאופן מכבד, מתוך שותפות. כך תוכלו לסייע למורים, לילדיכם ויתכן שגם לשאר תלמידי הכיתה.

ליווי לימודי הורי או מקצועי – מחקרים רבים מעידים כי הורה שמלמד את ילדיו יתמודד עם קשיים רבים והחוויה של שניהם תהיה קשה, גם אם ההורה הוא מורה בעצמו. לכן ההמלצה היא להימנע מללמד את ילדינו. יחד עם זאת אין הכונה להימנע מלסייע בכלל. בשנה זו סביר להניח שהם יזדקקו לסיוע שלנו, בעיקר בגילאים הצעירים. עלינו לזהות האם ביכולתנו לסייע או לא. היה ונגלה שאנו מתקשים בכך, כדאי לפנות לביה"ס ולברר כיצד ביה"ס יוכל לסייע לילדינו. במידת הצורך ניתן גם לפנות לעזרה באופן פרטי, על מנת לוודא שלא ייווצר פער גדול.

צמצום פערים – שנה זו בה יפחת העומס בתוכני הלימוד הינה הזדמנות נפלאה לצמצום פערים לימודיים, עבוד תלמידים שמגלים קושי במקצוע מסוים או יותר. כדאי לנצלה לכך, על מנת להגיע לשנת הלימודים הבאה מוכנים יותר, בטוחים יותר ומתוך שליטה בחומר הלימוד. יש לתכנן את צמצום הפערים ואת דרכי הפעולה להשגתו. כדאי לשוחח עם כל ילד בנפרד ולהגדיר יחד את המטרות לשנה זו ואף להגדיר את אופן השגת המטרות. כך נגייס אותם לכך והם יחושו מחויבים למטרה שהגדירו יחד איתנו.

הפעלת מצלמה בשיעורים סינכרוניים – תלמידים רבים, בכל הגילאים, מגלים קושי בחשיפה של עצמם במצלמת הוידאו. בתחילה חשבו צוותי ההוראה שזהו סימן לאי השתתפות בשיעור. כעבור זמן מה התברר כי מרבית התלמידים שנמנעים מהפעלת המצלמה עושים זאת על רקע של קושי רגשי. חלקם מרגישים שאינם נראים טוב, חלק אחר חושש מחשיפה של הסביבה האישית בפני כל ועוד…שיחה עם הילדים על כך, הקשבה לאופן בו הם בוחרים ללמוד וקבלה של דרכם יאפשרו להם ללמוד באופן רגוע יותר ומחויב, מבלי שירגישו שעשו משהו חמור. יש לבקש מהם לשוחח על כך עם המורים ולהציג את עמדתם, אפשר אפילו לעשות שיחה מכינה ולהתאמן על האופן בו יציגו את הדרך הנכונה עבורם ללמידה, בשיחה עם המורה.

תלמידים בעלי לקויות למידה – תלמידים רבים העידו על עצמם שהם התקשו מאוד להבין את החומר הנלמד בתקופת הלמידה מרחוק. במידה ולילדיכם לקות למידה שאובחנה, חשוב להתייעץ מראש לגבי הדרך בה ניתן לסייע לו בשנה בה יצטרך ללמוד מרחוק. כדאי לשתף את ביה"ס בחשיבה זו וכל גורם אחר שמכיר את הילד, על מנת לסייע להצלחתו.

כאמור, שנה זו מביאה עימה שפעם של הזדמנויות, קחו אותן, השתמשו בהם והעצימו את ילדיכם ואת הקשר ביניכם.

בהצלחה

תגיות
הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
סגירה
סגירה