טבעי לי

רוצים לשבור את מעגל ההשמנה? רוצים להרגיש טוב יותר עם גופכם? נסו דרכים בריאות ויעילות להשיג זאת! חלק ראשון

מי מאיתנו לא ניסה דיאטה – ובסוף נשבר? מי החליט שמהיום הוא אוכל אחרת – וממחרת חזר לסורו? נסו דרכים בריאות ומוכחות באמצעותן ניתן להרזות ולהרגיש טוב גופנית ונפשית כאחד!

  1. לא לספור קלוריות – ספירת קלוריות עלולה לגרום למודעות שלילית לאוכל: ברגע שאנו שוקלים ומחשבים כל דבר שאנו אוכלים אנו מפחיתים את ההנאה מהאוכל, ומסתכלים על הצד השלילי של האוכל (כלומר הקלוריות) במקום על כל הדברים החיובים שלו (פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף).  בנוסף, אם נאכל יותר מכמות הקלוריות המוקצבת לנו זה רק יגביר את התסכול, הכעס, המרמור ותחושת האשמה, דבר שעלול לפגוע בביטחון העצמי, וגם להוביל בסופו של דבר לאכילה רגשית במהלכה אוכלים ללא הגבלה לרוב דברים לא בריאים. אם אוכלים אוכל בריא אז גם לא אוכלים כל כך הרבה: כמה סלט בריא אפשר לאכול? כמה צלחות מרק אפשר לאכול? המטרה היא לאכול עד להרגשת שובע קלה אך לא מלאים לגמרי (פירוט בכתבה על הרגלי אכילה בריאים למבוגרים וילדים).
  2. כדאי לאמץ דיאטה מאוזנת הכוללת את כל אבות המזון שתוכלו להתמיד בה במסגרת אורח חיים בריא ומאוזן. הדיאטה הנטורופתית והדיאטה הים תיכונית או הדיאטה המומלצת ע"י ד"ר דין אורניש הם דיאטות מאוזנות שאפשר לסגל אותן כאורח חיים בריא יחד עם פעילות גופנית שבמהלך מורידים במשקל באופן הדרגתי, בריא ומשפרים את כל מדדי הגוף.
  3. להימנע מדיאטות "כאסח" או כאלו "המבטיחות" הרזייה מהירה תוך מספר שבועות. דיאטות אלו עלולות לשבש את כל המטבוליזם (חילוף החומרים הטבעי של הגוף), עלולות לגרום לחוסרים תזונתיים רבים למשל לחוסרים בוויטמינים ומינרלים שייפגעו במערכות חיוניות בגוף כמו מערכת העצבים ומערכת החיסון. בנוסף, גם אם תהיה ירידה חדה במשקל בהתחלה לרוב קשה להתמיד בדיאטה נוקשה ואז יש סיכוי סביר שמתוך ייאוש ותסכול דווקא תיווצר אכילת יתר שתוביל לעלייה במשקל שגבוהה יותר מהמשקל ההתחלתי לפני הדיאטה.
  4. לעשות פעילות גופנית מהנה שאתם אוהבים – יתרונות הפעילות הגופנית הם רבים ומפורטים בכתבה קודמת. ככול שנוציא יותר אנרגיה יותר ממה שאנו אוכלים אז תהיה ירידה במשקל. בחרו פעילות גופנית מהנה שתוכלו להתמיד בה כחלק מאורח חיים בריא.
  5. לאכול ארוחת ערב קלה – הוכח מדעית שבזמן השינה אנרגיית הגוף מופנית לבניית וחידוש תאים בכל הגוף. לכן כדאי שהאנרגיה תופנה לבנייה והתחדשות ולא לעיכול. עדיף לאכול ירקות בערב ירקות או פירות שזמן העיכול הממוצע שלהם הוא 20-50 דקות, או דגנים מלאים וקטניות – שזמן העיכול הממוצע שלהם הוא שעה וחצי עד שעתיים. עדיף להימנע מאכילת חלבון מהחי כמו בשר שזמן עיכולו הממוצע הוא 4 שעות מכיוון שהוא יכביד על מערכת העיכול ועלול לפגוע בתהליכים הטבעיים של הגוף במהלך השינה. אם חייבים אז כדאי להעדיף דגים או ביצים אורגניות מאשר בשר מפני שהם מתעכלים יותר מהר.
  6. כדאי לאכול לפחות שעתיים לפני השינה אך לא יותר קרוב לשינה – מהסיבות המוזכרות בסעיף הקודם. בנוסף, אם אוכלים שעה לפני השינה זה עלול להמריץ את הגוף ודווקא למנוע שינה… אם חייבים לאכול אז כדאי לבחור בפירות מפני שהם כוללים פרוקטוז (סוכר פירות) שנותן אנרגיה, משביע אך לא מעלה את רמות הסוכר וממריץ כמו שוקולד או קפה.
  7. "להקשיב לגוף" – הכוונה היא להבחין אלו מאכלים מיטיבים ספציפית עם הגוף שלכם. למשל אם האקנה מחמיר לאחר אכילת מוצרי חלב – אך כדאי להימנע או להפחית מאוד את צריכתם. אם אכילת גלוטן גורמת להתנפחות הקיבה או תגובות חריפות יותר – אז כדאי להימנע מגלוטן. לא תמיד אנו קשובים לגוף, ולכן כדאי רגע לעצור ולחשוב אם מרגישים לא טוב אחרי ארוחה ולשאול: מה אכלתי? איך זה השפיע על מצב הרוח שלי? זה עשה אותי יותר עייף או כבד? גרם לגזים? ככול שתהיו יותר מודעים וקשובים תוכלו להימנע ממאכלים שלא מטיבים אתכם ולבחור באילו הגורמים לכם להרגיש טוב. הקשבה לגוף תדייק את האכילה שתגרום לירידה מתונה ובריאה במשקל.
  8. "דיאטת אלימינציה" – לא תמיד אנו יודעים בוודאות איזה רכיב תזונה משפיע עלינו לרעה ועלול לגרום לחוסר נוחות במערכת העיכול, נפיחות, גזים וכו'. לשם כך כדאי לעשות דיאטת אלימינציה שכוללת אכילת אורז מלא ושתיית מים במשך כ- 3 שבועות. מערכת העיכול מתנקה בזמן זה ומפרישה רעלים ופסולת שהצטברו בגוף במשך שנים. לאחר כ- 3 שבועות מומלץ להוסיף לתפריט כל פעם מאכל אחר בהדרגה שחשוד כאלרגן, כלומר: גורם לאלרגיה בגוף, או כגורם לאי-נוחות בגוף. לאחר שמאתרים מאכל זה קל יותר להימנע ממנו – דבר שיקל מאוד על מערכת העיכול וישפר את תפקודה. אפשר להיעזר בנטורופת כדי לדייק את התהליך ולבנות תפריט המותאם לכם אישית – ולא לאף אחד אחר.
  9. אם חייבים, תאפשרו לכם לחרוג מהדיאטה כ- 20%. כלומר: בשביל עונג שבת או אירועים מיוחדים ניתן לחרוג מעט מההמלצות כל עוד רוב הזמן אתם שומרים עליהן. כל עוד זאת חריגה מעטה ולא עקבית שלאחריה חוזרים לשגרה בריאה – זה בסדר. דרך אגב, יש הרבה מתכונים של אוכל בריא ומזין שהוא גם טעים וערך לחיך שאפשר להכין לשבת ולחגים, ואז נהנים ממנו ללא תחושת אשמה! זה רק עניין של מודעות ובחירה. זה תלוי בכם!

הכי חשוב זה לבחור בדיאטה בריאה ומאוזנת שתקנה לכם בריאות והרגלי אכילה נכונים לאורך שנים. אפשר לקבל רעיונות רבים לדיאטת המומלצת על ידי הקרדיולוג האמריקאי המוביל ד"ר דין אורניש, הדיאטה הים תיכונית המומלצת ע"י משרד הבריאות או התזונה הנטורופתית. צריך אורך רוח, סבלנות, והרבה הקשבה וקבלה עצמית – על כך נפרט יותר בכתבה הבאה.

בהצלחה רבה! אני מאמינה בכם!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בבריאות הגוף והנשמה לכל המשפחה וגם בתזונה בריאה

הצג עוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button